UWAGA! Samochód powypadkowy! [infografika]

Jedna z najgorszych sytuacji, jakie mogą Cię spotkać przy kupowaniu samochodu to kupno auta powypadkowego. I tutaj od razu wyjaśnijmy, że mówimy o POWAŻNYM wypadku. Stłuczki i parkingówki przeszło prawie każde auto używane i nie są one niczym groźnym. Jednak zdarzają się wypadki poważne – takie, w których poważnie ucierpiało  nadwozie, a nawet elementy konstrukcyjne. Takie auto powinno wylądować na złomie, ale często tak się nie dzieje. Jest naprawiane – lepiej lub gorzej, najczęściej gorzej – i wystawiane na sprzedaż, niejednokrotnie jako “okazja”. Jak to wyłapać?

Ponieważ takich “okazji” trzeba unikać jak ognia, uznałem że taki artykuł będzie bardzo pomocny. Żebyś nie kupił samochodu składanego z trzech i elementów przystanku autobusowego 🙂 Taki samochód jest po prostu niebezpieczny dla Twojego życia i zdrowia. Choć MOŻE WYGLĄDAĆ w porządku, to przy kolejnym poważniejszym wypadku po prostu nie zapewni Ci odpowiedniej ochrony.

Samochód, który przeszedł poważny wypadek często jest poddawany kuracji odnawiającej, która często niewiele ma wspólnego z przywróceniem do stanu pierwotnego. Rozsądnie rzecz biorąc, wszystkie części nadwozia, szczególnie metalowe, które oberwały w wypadku powinny zostać wymienione na nowe. Tak się często nie dzieje. Blacha jest wyciągana i prostowana. W efekcie jej odporność leci w dół na łeb na szyję. Efektów nie chcesz testować na sobie.

Na co zatem zwrócić uwagę podczas oględzin? Jak wyłapać samochód, który jest po poważnym wypadku? Zapraszam!

Nadwozie samochodu powypadkowego

bagażnik w samochodzie używanym

Sprawdzenie nadwozia jest pierwszym i najważniejszym krokiem. Zobacz przede wszystkim czy samochód równo stoi. Nie powinien być przechylony w żadną stronę. To pierwsza kwestia. Druga sprawa to łączenia elementów i szpary. Zasada jest taka, że samochód bezwypadkowy te szpary powinien mieć równej szerokości. Mogą być niewielkie różnice, szczególnie przy zmianie kształtu elementu. Jednak duże, zauważalne na pierwszy rzut oka różnice w szerokości szpar świadczą o przynajmniej poważniejszej stłuczce. Sprawdź wszystkie szpary w samochodzie. Jeśli nagle się zwężają albo rozszerzają, a potem wracają do stanu normalnego – należy się temu dokładnie przyjrzeć. Mogła to być stłuczka, a mógł to być poważny wypadek. Jest to pierwszy niepokojący sygnał.

szpary i krawędzie samochód używany

Druga sprawa, której należy się przyjrzeć to spawy. Obejrzyj dokładnie progi, słupki, komorę silnika i wnętrze bagażnika. To są elementy, które często spawa się po wypadku. W komorze silnika zobaczysz podłużnice, czyli długie, metalowe elementy konstrukcyjne idące wzdłuż samochodu. Są polakierowane dlatego nie sposób ich nie zauważyć. Co dalej? Podłoga bagażnika powinna być gładka i prosta. Bez pęknięć, spawów czy rdzy. Obejrzyj te wszystkie elementy jak najdokładniej, idealnie z latarką. Zobacz czy gdzieś nie ma widocznych nadprogramowych spawów. Jeśli są i to jeszcze niepolakierowane – masz do czynienia z autem powypadkowym.

Zobacz również szyby – choć zdarza się, że mogą one pochodzić od różnych producentów i z różnych okresów, to jednak idealna sytuacja to taka, w której wszystkie szyby pochodzą z tego samego okresu i od tego samego producenta. Jak to sprawdzić wyjaśniam w artykule o sprawdzaniu nadwozia. Swoją drogą w tym tekście jest jeszcze więcej informacji na temat weryfikacji nadwozia, wiele z nich ma zastosowanie także w naszym dzisiejszym wątku. Koniecznie przeczytaj także tamten tekst!

Lakier samochodu powypadkowego

Przeznaczyłem na ten temat oddzielną sekcję choć jest to element nadwozia. Samochód powypadkowy ma ponownie lakierowane elementy, których nie powinien mieć. Ja oglądając samochód używany zawsze wychodzę z założenia, że lakierowane drzwi czy zderzak to nie tragedia. Zawsze może zdarzyć się obcierka, a zderzak jest narażony na kamienie na drodze. Jednak są elementy, które w żadnym razie nie powinny być lakierowane, a jeśli tak było to na 100% auto ma za sobą poważny wypadek.

Te elementy to:

  • z pewnym zastrzeżeniem dach
  • progi, także ich część łącząca się z drzwiami
  • słupki
  • komora bagażnika
  • komora silnika i podłużnice

Jeśli któryś z tych elementów był lakierowany – odpuść. Dla własnego bezpieczeństwa. A jak jest z tym dachem? Cóż, teoretycznie może się zdarzyć, że komuś dach się porysuje, na przykład od gałęzi drzew lub od gradu lub od bagażnika dachowego. I wtedy można się zdecydować na lakierowanie tego elementu. Ale rzadki to przypadek…

Oczywiście to czy dany element był lakierowany najpewniej sprawdzisz tylko przy użyciu czujnika lakieru. Jeśli okaże się, że lakier jest grubszy niż na innych elementach – jest źle. Wymienione przeze mnie elementy fabrycznie często mają lakier wręcz cieńszy niż reszta nadwozia! Przyjmij założenie, że gmeranie w lakierze nazwijmy to “wewnętrznym”, czyli we wszystkich tych elementach, których NIE WIDAĆ gdy samochód stoi z zamkniętymi drzwiami, klapą bagażnika i maską to dość jednoznaczny sygnał, że samochód przeszedł poważniejszy wypadek.

badanie lakieru

Kontrolka poduszek bezpieczeństwa

kontrolka poduszki bezpieczeństwa

Tak, chodzi o tę małą, niepozorną kontrolkę na desce rozdzielczej. W normalnych warunkach ta ikonka powinna zniknąć krótką chwilę po odpaleniu silnika. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to, że auto prawdopodobnie jest powypadkowe. Awaria modułu sterującego poduszek powietrznych zdarza się raczej rzadko. Najczęściej ma własnie związek z tym, że rzeczone poduszki zostały odpalone. Jeśli ikonka nie znika po uruchomieniu silnika, powinna Ci się zapalić w głowie lampa równie czerwona jak ta ikonka. Należy koniecznie sprawdzić w serwisie z czego świecenie się tej kontrolki wynika. Przyczyny mogą być 3:

  • z poduszkami wszystko jest ok, tylko moduł sterujący wymaga serwisu (najlepsza sytuacja, jednocześnie najrzadsza)
  • samochód przeszedł wypadek, po którym nie zamontowano nowych poduszek
  • samochód przeszedł wypadek i nie został prawidłowo naprawiony element odpowiedzialny za poduszki. 

Pamiętaj, że jeśli ta ikonka się świeci to w razie wypadku poduszki NIE ZADZIAŁAJĄ! Dlatego koniecznie musisz wyjaśnić tę kwestię, chodzi o Twoje życie! W tym celu udaj się do ASO, żeby sprawdzili o co chodzi. Nieuczciwi handlarze potrafią zrobić jeszcze gorszy numer, mianowicie – wsadzają opornik, który wyłącza wyświetlanie się tej ikonki, gdy jednocześnie same poduszki nie zostały naprawione/wymienione! Dlatego zawsze przy zakupie samochodu używanego, jeśli są podejrzenia co do jego powypadkowej lub postłuczkowej przeszłości – koniecznie sprawdź w serwisie (idealnie w ASO) stan poduszek bezpieczeństwa. Ciężko o drugą tak istotną sprawę!

Na koniec mam dla Ciebie obiecaną infografikę 🙂 Treść jest w zasadzie ta sama, ale wiele osób woli formę graficzną, łatwiej też ją zapisać na dysku czy pokazać znajomemu 🙂

samochód używany powypadkowy infografika

Koniecznie podziel się na Facebooku lub w komentarzu swoimi sposobami na sprawdzenie samochodu pod kątem jego przeszłości wypadkowej! Im więcej metod na taką weryfikację jest dostępnych tym mniejsza szansa, że ktoś kupi auto zagrażające jego życiu!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *