Kupujemy używaną Toyotę Yaris

Toyota Yaris to jedno z najczęściej widywanych aut na naszych ulicach. Na potrzeby tego kursu zrobiłem sobie kilka rundek po mieście i, tak jak się domyślasz, natknięcie się na ten samochód nie stanowi żadnego problemu! Szczególnie w Warszawie, gdzie nowe “Jariski” w hybrydzie upatrzyła sobie firma carsharingowa. Toyota Yaris obecnie jest produkowana w swojej trzeciej odsłonie, a auto to jest już z nami od… 20 lat! Pierwsze Jariski wciąż są popularnym widokiem na ulicach. Postawmy zatem pytanie – czy warto kupić to auto?

Tutaj od razu wtrącenie. Robię wyjątek i jednocześnie omówimy sobie Yarisę II (2005-2011) i III (2011-2019). Ponieważ od strony technicznej więcej te samochody łączy niż dzieli. Toyota Yaris III jest bardzo ważnym modelem w gamie Toyoty, ponieważ to właśnie w tej wersji po raz pierwszy pojawił się silnik hybrydowy.

W skrócie:

  • Yaris III: 5 silników: 3 benzynowe, 1 diesel i 1 hybrydowy, 5 wersji wyposażenia.
  • Yaris II: 5 silników benzynowych i 1 diesel, 3 wersje wyposażenia. Silniki w większości się pokrywają ze sobą.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

używana toyota yaris II
Toyota Yaris II

Generalnie mało które auto zbiera tyle pozytywnych opinii. Ale nie są to samochody idealne, a wielu właścicieli stwierdziłoby wręcz, że do ideału bardzo im daleko. Ale po kolei. Podstawowa sprawa – z uwagi na liczne zalety, auto chętnie jest wykorzystywane do pracy, czyli jako auta służbowe/flotowe, są to samochody popularne w wypożyczalniach aut czy wśród handlowców. Były też w wielu miastach (np. w Warszawie, Katowicach czy Białymstoku) wykorzystywane do nauki jazdy. Należy się zatem liczyć z tym, że ciężko będzie znaleźć egzemplarz o małym przebiegu.

Wykonanie wnętrza uchodzi za solidne aczkolwiek “mało porywające”, niektórzy zwracają też uwagę, że plastiki są mimo wszystko kiepskiej jakości. Właściciele Yarisów podkreślają, że jest dużo miejsca z tyłu, ale jednocześnie odbyło się to kosztem bagażnika.

Jako ciekawostka, wnętrze YII było bardzo… kosmiczne. Zegary były na środku deski a nie przed oczami kierowcy (jeździłem jakiś czas YII, dziwne rozwiązanie), a panel klimatyzacji i radia miał orientację pionową. Taka specyfika modelu. Obecna wersja ma wszystko poukładane bardziej standardowo. Należy wziąć pod uwagę, że jest to typowo miejskie auto. Jazda powyżej 120 km/h jest po prostu nieprzyjemna bo auto staje się bardzo głośne.

Problemem dla kupującego na pewno będzie to, że Yarisy bardzo trzymają cenę. Ciężko jest znaleźć zadbaną nawet YII za cenę poniżej 20 000 zł! Oczywiście najtańsze modele to te w wersji 3-drzwiowej, z najmniejszym silnikiem. Najdroższa jest oczywiście YIII w wersji hybrydowej. Używana potrafi kosztować nawet około 40 000 zł!

A jak wygląda ranking usterkowości TUV*? Tradycyjnie zobaczymy przedział dla aut 6-7-letnich i 8-9-letnich.

  • Dla przedziału aut 6-7-letnich zajęła 18. miejsce – w 10.9% egzemplarzy stwierdzono poważne usterki, przy średnim przebiegu 71 000 km.
  • Dla przedziału aut 8-9-letnich awansowała na pozycję 9. – tu poważne usterki pojawiły się w 15.4% egzemplarzy, przy średnim przebiegu około 92 000 km.

Ostatnią, ale bardzo dużą zaletą jest to, że wszystkie Yarisy posiadają łańcuch rozrządu, co oznacza, że odchodzi duży koszt wymiany paska co około 60 000 km.

TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Nie ma ich na szczęście dużo. Choć samochód jest dość dobrze zabezpieczony przed korozją to jednak zdarzają się przypadki rdzy w podwoziu i na osłonach tarcz hamulcowych, ale nie są to przypadki szczególnie odbiegające od normy. Problemy mogą być z układem oczyszczania spalin. Okazuje się, że jest bardzo wrażliwy, a optymalne rozwiązanie, czyli zakup nowego katalizatora nie należy do tanich. Przed zakupem należy dokonać analizy składu spalin, co pozwoli ocenić czy problem wystąpi czy nie w najbliższym czasie.

używana yaris
Toyota Yaris III

Awarii często ulega automatyczna skrzynia biegów, szczególnie w YII. Pierwszym objawem jest szarpanie skrzyni biegów i problemy ze zmianą przełożeń. Naprawa to ponad 1000 zł i to poza ASO! W YII szybko niszczyło się wnętrze i uszczelki. W silnikach VVT-i występują problemy ze sprzęgłem, zużywa się dość szybko łożysko oporowe. Zdarzają się również awarie elektryki, najczęściej pada sterowanie szyb i lusterek.

DOBRE SILNIKI

Tutaj w pierwszej kolejności należy pochwalić… diesla. Chodzi o silnik 1.4 D-4D. W obu wersjach jest to ten sam silnik. Jego ogromną zaletą jest to, że nie posiada koła dwumasowego, uchodzi za trwały, nie ma problemów z turbosprężarką czy wtryskiwaczami, spokojnie wytrzymuje bez większych napraw eksploatację nawet do 300 000 km.

1.5 Hybryda – zdecydowanie najbardziej godny polecenia i jednocześnie najdroższy. Zbiera plusy za niskie zużycie paliwa, a napęd hybrydowy doskonale sprawdza się w mieście. Przy mniejszych prędkościach zapewnia też dobrą dynamikę. Spalanie w mieście może zejść nawet poniżej 6l/100 km, to bardzo dobry wynik.

1.0 VVT-i: ma mizerną (bardzo mizerną) dynamikę, setka pojawia się po ponad 15 sekundach, więc wyprzedzą Cię dzieci na rowerach, ale do jego niewątpliwych zalet można zaliczyć trwałość, mały apetyt na paliwo i chętną współpracę z instalacją gazową. Wadą tego silnika jest duża głośność, a drgania niekoniecznie są dobrze wytłumione, co staje się szczególnie irytujące przy dużych prędkościach.

YII miała dodatkowo silnik 1.8 VVT-ijednak małe szanse, że na niego trafisz. Był zarezerwowany dla wersji TS/Sport, których jest po prostu mało na rynku. 

TAKIE SOBIE SILNIKI

Dałem trochę inny podtytuł, bo ciężko te silniki nazwać jednoznacznie złymi. A chodzi o:

toyota yaris lifting
Toyota Yaris III po pierwszym liftingu – moim zdaniem najładniejsza wersja

1.33 i 1.5 VVT-i: są to dwie jednostki, które mają problemy z gromadzeniem się nagaru w komorze spalania. Koszt czyszczenia jest wysoki, może osiągnąć nawet 2500 zł. Pojawiają się też opinie, że silnik ten jest bezawaryjny przez pierwsze 200 000 km, potem mogą zacząć się problemy, na przykład zwiększony pobór oleju. Trzeba go uzupełniać nawet raz na 5000 km. Silniki te w YII i YIII są generalnie bardzo do siebie podobne, przeszły tylko modernizację, stąd brak rozróżnienia między poszczególnymi wersjami. W 1.33 dodatkowo zdarza się awaria pompy wody.

Podsumowując – Yaris jest samochodem wartym zakupu, ale szukaj zadbanego egzemplarza.

* – https://www.wyborkierowcow.pl/ranking-awaryjnosci-tuv-2018-raport/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *