5 oznak zmęczonego samochodu

Oglądasz właśnie samochód używany. Jednak coś Ci nie gra. Dziesięcioletnie auto ma tylko 120 000 przebiegu? Czy to możliwe? Jasne, że możliwe, ale czy prawdopodobne? 🙂 Tu gorzej. Jednak są sposoby, żeby rozpoznać czy licznik mógł być kręcony. Część symptomów przebiegu większego niż podany w ogłoszeniu można rozpoznać bardzo szybko! Zobacz jak podczas oględzin auta zweryfikować czy było kręcone albo po prostu zaniedbane.

Skupimy się tutaj tylko na elementach, które będziesz w stanie ocenić podczas oględzin auta. Wizyta w profesjonalnym warsztacie powie Ci znacznie więcej, ale wstępnej oceny dokonasz sam. Pamiętaj jednak – żaden z tych elementów nie jest 100% gwarantem kręconego licznika. Jak ktoś się uprze to wymieni kierownicę czy reflektory na nowe i już auto wygląda lepiej. Nie zmienia to faktu, że wiele osób “ogranicza się” do cofnięcia licznika bez przykładania uwagi do detali. Takie przypadki łatwo wychwycisz. Lecimy!

Kierownica

kierownica samochód używany
Tutaj dobrze widać naturalne zużycie materiału na kierownicy w samochodzie używanym. Wszystko jest jak trzeba.

Oczywiście tutaj wszystko zależy od jakości wykonania samochodu, ale mam do czynienia zarówno z autami marek premium jak i zwykłymi, często tanimi samochodami. I nie widziałem jeszcze takiego cudu, żeby kierownica była zniszczona, wytarta a nici poszarpane po 100-150 000 przebiegu. Taki widok wskazuje raczej na przebieg mocno przekraczający 200 000 km. Oczywiście są od tego wyjątki, a sama kierownica nie jest rozstrzygająca, ale daje to wgląd w historię samochodu.

Fabrycznie kierownica jest matowa. Najczęściej, chyba, że mówimy o takich z drewnianymi wstawkami. Pod wpływem regularnego kontaktu z dłońmi ta zewnętrzna, matowa warstwa zaczyna się ścierać. W efekcie wolant będzie gładki i błyszczący. To normalne oznaki zużycia kierownicy. kiedy jednak skóra lub tworzywo są zupełnie wytarte zaczynają zmieniać kolor i wychodzą bardzo nieprzyjemne przebarwienia. Na tym etapie nici (jeśli były) również nie będą wyglądać dobrze, a jeśli tak jest, to prawdopodobnie jest to nowe obszycie.

Fotele

tapicerka samochód używany
To naturalne objawy zużycia tapicerki skórzanej.

Tutaj przyjrzyj się im dwutorowo. Najpierw oceń stan fotela kierowcy a potem pozostałych foteli/kanapy. Od długiego siedzenia w aucie dolna część fotela będzie mieć wgłębienie – po prostu materiał i wypełnienie się wyrobią. Jeśli są skórzane można oczekiwać, że skóra będzie miała naturalne przetarcia, pęknięcia i brudne bruzdy. Fotel materiałowy z kolei może wyblaknąć, przetrzeć się w miejscu wsiadania i wysiadania czyli na lewym obrzeżu. To naturalnie oznaki zużycia foteli.

 

Jeśli fotel kierowcy jest w podejrzanie dobrym stanie, szczególnie w konfrontacji z pozostałymi siedzeniami – prawdopodobnie jako jedyny został odnowiony (tak jest taniej). Jeśli sytuacja jest odwrotna, czyli to kanapa i fotel pasażera są wyrobione, a fotel kierowcy w miarę zadbany – auto mogło służyć do regularnego przewozu osób. Wtedy jego przebieg też do małych nie będzie należeć.

Opony i hamulce

Zerknij najpierw na opony. Nie chodzi mi nawet o odczytywanie ich wieku czy mierzenie bieżnika, choć częściowo oczywiście również. Ważniejsze jest sprawdzenie opony pod kątem mikropęknięć gumy (tzw. sparciała opona). Opony sparciałe są po prostu… zmęczone. Nawet jeśli bieżnik jest w porządku, jest to sygnał wskazujący, że taką oponę należałoby wymienić. Fakt, że nie zostało to do tej pory uczynione (takie pęknięcia nie tworzą się w miesiąc) oznacza, że albo sprzedający chce przerzucić ten koszt na kupującego i przeciągał wymianę opon, albo nie przykłada większej wagi do tego w jakim stanie jest jego samochód. Tak czy inaczej – sparciała opona może wskazywać, że auto nie jest pierwszej świeżości zatem należy też zastanowić się nad deklarowanym przez sprzedającego przebiegiem. 🙂

świeża opona samochód używany
Świeża, zdrowa opona.
sparciała opona samochód używany
Sparciała, zmęczona opona.

 

Z drugiej strony – nowe opony w samochodzie o niewielkim przebiegu (powiedzmy mniejszym niż 50 000 km) też mogą budzić podejrzenia. Dobra opona „wytrzyma” nawet 100 000 przebiegu. Jeśli auto ma na liczniku 50 000 km a są założone opony dużo młodsze niż rok produkcji auta – jest to niepokojący sygnał.

Tutaj druga sprawa – jeśli w lipcu auto stoi na zimówkach to też dość oczywisty sygnał, że raczej zadbane to auto nie jest.

Hamulce natomiast to dokładnie ta sama historia. Jeśli tarcze są mocno zardzewiałe to znak, że autem nikt specjalnie się nie przejmował i prawdopodobnie będzie ono wymagać „trochę” pieniędzy, żeby doprowadzić je do ładu.

Reflektory

zdrowy reflektor
zdrowy reflektor
samochód używany zmatowiony reflektor
zmatowiony reflektor 

 

Zdecydowana większość samochodów ma reflektory, których obudowa jest wykonana z tworzyw sztucznych. W efekcie wraz z upływem czasu i kilometrów klosz matowieje. Jeśli oglądasz auto, którego reflektory są mocno zmatowione to nie łudź się, że ma 100 000 przebiegu. Możesz spokojnie dołożyć do tego kolejne 100 tysięcy. Zmatowione reflektory to nie jest duży problem. W zdecydowanej większości przypadków można je doprowadzić do ładu samodzielnie, przy użyciu naprawdę niedrogich preparatów i narzędzi. Ostatecznością jest wymiana reflektorów na nowe. Ale jeśli ktoś nie wykonał żadnej z tych czynności – to dla Ciebie dobrze. Widzisz realne zużycie reflektorów. Auto, które ma 150 000 przebiegu może mieć pierwsze ślady zmatowienia, szczególnie na krawędziach. Jeśli większość powierzchni reflektora jest zmatowiona to znak, że przebieg mógł przekroczyć barierę 200 000 km.

Historia auta

Ostatnia sprawa to przeszłość samochodu. Nie łudź się, że 5-cio letnie BMW kombi w dieslu, sprowadzone z Niemiec ma 100 000 przebiegu. Tyle te auta potrafią zrobić w rok. Nikt nie kupuje za granicą diesla do jeżdżenia po mieście czy słynne już „do kościoła”, wykonując przebiegi rzędu 20 000 rocznie. Zatem pogrzeb nieco w historii pojazdu (jak to można uczynić piszę na przykład tutaj), porozmawiaj z właścicielem. I włącz zwiększoną czujność przy oglądaniu auta z zagranicy z niewielkim przebiegiem. Jeśli jest to auto kilkuletnie (o kilkunastoletnim w ogóle nie wspominam!) to prawdopodobnie licznik tego pojazdu przeszedł kurację odmładzającą 🙂

To pięć symptomów zmęczonego auta, które prawdopodobnie miało cofany licznik. A na co Wy zwracacie uwagę oglądając auto? Zapraszam do komentowania!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *